Verbinding verbroken
14 april 2017 • Jenny de Jeu • BUREAUCRATIE
Vandaag was ik bij de meneer waar ik mantelzorger voor ben. Laat ik hem Frits noemen. Hij heeft tien jaar geen (!) inkomen gehad, met alle gevolgen van dien. De afgelopen maanden hielp ik hem om zijn zaken op de rit te krijgen. En dat is gelukt! Hij heeft weer een adres, is verzekerd, heeft een uitkering, toeslagen zijn geregeld, hij betaalt zijn rekeningen op tijd. Hij heeft betalingsregelingen getroffen voor zijn schulden (zorgverzekering). Ik ben ontzettend trots op hem dat dit gelukt is, we zijn er samen voor gegaan. En dat is echt heel lastig als je al het vertrouwen kwijt bent in instanties en bent gaan geloven dat er voor jou geen plek is op deze wereld. Maar vandaag sloeg de bureaucratie weer ongenadig toe.
Rozen voor Kitty
21 maart 2017 • Veronica van Roon • NABIJHEID
Distantie tussen hulpverlener en cliënt was altijd de norm in de ggz. Maar de laatste tijd klinken steeds meer geluiden over de voordelen van professionele nabijheid, er worden zelfs congressen aan gewijd. Cliënten en familieleden hadden natuurlijk altijd al die ervaring. Veronica van Roon won met onderstaand verhaal de Reliëf Verhalenwedstrijd 2016.
Patiënten, cliënten, klanten of toch mensen?
19 februari 2017 ♦ Danique van Dijk ♦ MENSEN MET 'IETS'
Hoe noem je mensen die in de psychiatrie zijn beland? Een akelig containerbegrip is ‘verwarde personen’ – dat doen we dus niet. Mad Pride Nederland kiest voor ‘mensen die psychisch in de knel zitten’. Op deze website gebruiken we de aanduiding cliënt. Maar is die wel zo neutraal of wordt hier een machtsverhouding mee uitgedrukt, vraagt hulpverleenster Danique van Dijk zich af. In reactie hierop stuurde Susanne van den Hooff ons een artikel van haar hand over de psychogeriatrie, dat uitmondt in een pleidooi voor het gebruik van 'patiënt' in plaats van 'cliënt'. Verdere reacties op deze discussie zijn welkom! (
Een event met een sexy tintje
17 februari 2017 • Petra Jorissen • DEPRESSIEGALA
De stemming was licht eufoor aan het begin van het maandelijkse uitgebreide teamoverleg. Begrijpelijk, want de agenda beloofde veel spannends: de evaluatie van het tweede Depressiegala van afgelopen januari. Toen Hiske, vierdejaars student Communicatie-wetenschappen, sinds kort stagiaire bij de Health Foundation, de vergaderkamer binnenstapte waren de directeur, de officemanager, de persvoorlichter en de communicatieadviseur al in een druk gesprek verwikkeld. ‘Hier hoeven we geen uren over te praten want, wat hebben we het fantastisch gedaan, meiden!’ jubelde de directeur bijna in tranen.
De can-do methode
4 december 2016 ♦ Petra Jorissen ♦ PARTICIPATIEKLINIEK
In een leegstaande vleugel van een Brabants verpleeghuis zijn zes vertrekken ingericht als simulatieruimte. Verzorgenden en verpleegkundigen kunnen hier aan den lijve ervaren hoe het is om oud, ziek en zwak te zijn. Alles in de hoop op betere en efficiëntere zorg. Naam van de vleugel: De Participatiekliniek. Petra Jorissen dacht erover na en ontdekte een niche. Ook professionals in de psychiatrie kunnen simulerend leren.